Guide til å kjøpe din første gitar

July 25, 2011
By

Med littegrann forarbeid har du mulighet for å gjøre gitarkjøpet ditt både lettere og mer oversiktelig og sannsynligheten for at du gjør et feilkjøp kan reduseres vesentlig. Først og fremst skal du gjøre deg noen tanker om hva det er for en slags musikk du vil spille, Hvem er ynglinggitaristene dine? De som du gjerne vil etterligne. Har du tenkt å spille i et band eller vil du sitte og hygge deg med gitaren din hjemme? De svarene du gir på disse spørsmålene, vil gi deg en pekepinn om det det er du vil med gitaren din og gi deg og selgeren en mulighet for å finne den gitaren som passer deg best.

Gitarer kan inndeles i 3 typer: Stålstrengs akustiske, nylonstrengs akustiske og elektriske. Både nylon- og stålstrengs gitarer har hule kropper som vanligvis består av tre som vibrerer og produserer lyden uten bruk av en forsterker. Stålstrengs akustiske gitarer er gode som all round gitarer og egner seg til nesten alle stilarter, men fungerer spesielt godt til rock, blues og folk. Nylonstrengs akustiske gitarer er med varmen deres og mindre volum ideelle til klassisk musikk, Jazz og Flamenco. Nylonstrenger er også mer skånsomme ved fingrene og er derfor gode som begynnergitar. Den elektriske gitaren er hovedinstrumentet i rockn’ Roll, men er også fremtredende i stilarter, sånn som Blues, Country, Jazz og andre.

Gitarer kan inndeles i tre typer: Stålstrengs akustiske, også kalt western, nylonstrengs akustiske også kalt klassiske eller spanske og elektriske.
De fleste elgitarene gir nesten ingen lyder fra seg, med mindre man kobler dem til en forsterker, men har man først koblet til kan den spille høyere enn den mest bråkete trommeslager. Elektriske gitarer er svært allsidige i lyden, og man kan med forholdsvis få effekter endre lyden radikalt.

De fleste velger gitartype og modell ut fra pris, men det er egentlig feil. En gitar skal inspirere og gi en lyst til å spille og bli bedre. Hvis du velger gitaren med hjertet og ørene så er det sjanse for at du er langt mer motivert og du kan være mer sikker på at det også er noe du vil fortsette med. Eller sagt på en annen måte, det er bedre å ofre kr. 3000 og få noe som inspirerer deg, enn å bruke kr. 2000 på noe som ender med ikke å si deg noe, og som du derfor ender med ikke å spille på – da er pengene bortkastet. Når du velger gitaren din, skal du velge ut fra 3 premisser: Pris, spillbarhet og lyd.

Pris

Gitarer kan koste fra kr. 1000 opp til håndbygde mesterverk som kan koste det samme som en god personbil. Du kan få gode gitarer for mellom kr. 3000 og kr. 6000, men en god begynnergitar kan godt koste mindre, spesielt hvis du gir deg tid og undersøker de tilbudene som eventuelt måtte finnes. Det er ofte at man kan kjøpe seg en komplett begynnerpakke med alt tilbehør inkludert til en rimelig penge, men sørg likevel for å avsette penger til ekstra strenger, en transportveske til gitaren og til en forsterker hvis det er en elektrisk gitar du er på utkikk etter, dermed at du har litt spillerom til å velge den gitaren som passer like nettopp deg. Imidlertid er det deg som bestemmer hvor mange penger som skal brukes og ingen andre. Du kan eventuelt overveie å lete etter en brukt gitar, men så er det viktig at du har en, som kan hjelpe deg (en gitarlærer) med å vurdere om et kjøp er godt eller dårlig, dermed at du ikke ender med en dårlig eller defekt gitar, som fungerer dårlig. Ved bruktkjøp er det ingen garanti eller returrett, slik at bordet fanger, så snart man har betalt pengene.

Spillbarhet

Det er her det artige begynner. Før du begir ned deg til musikkforretningen er det en god ting hvis du lærer et par akkorder, samt at du finner en venn eller en i familien som spiller gitar og som kan bli med deg. Det er alltid godt å ha en å diskutere de forskjellige mulighetene med og kanskje kan han/hun se noe som du ikke er oppmerksom på. Fortell selgeren, hva for en gitar du er på utkikk etter hvilken musikk du vil spille, og hvor mange penger du har tenkt deg å bruke, og han vil, ut fra det du forteller ham, finne fram forskjellige gitarer som han tror svarer til det du leter etter. Finn så et sted, hvor du kan være i relativt fred og ro og prøv de forskjellige gitarene. Hvis du aldri har rørt en gitar, vil det nok føles litt rart, men vær så oppmerksom på hvilke gitarer som føles mindre rare.

Gitarer finnes i mange former og størrelser slik at det skulle være mulig å finne en som passer deg godt. Størrelsen og formen har stor innflytelse på hvordan en akustisk gitar lyder mens disse faktorene spiller en mindre rolle lydmessig, når det dreier seg om elektriske gitarer. Det er forklaringen på at det finnes så mange forskjellige typer og design.

Klassiske gitarer har en fast form og størrelse, men stålstrengs akustiske gitarer fås i mange former og størrelser. Klassiske gitarer kan fås i brøkdelsstørrelser, som f.eks. 3/4 eller ½ størrelse, noe som er spesielt velegnet til barn. Vær oppmerksom på om gitaren glir fra deg, og om den er for tung. Prøv å slå an strengene med din høyre hånd, og merk om du skal strekke deg for å nå de første tre båndene på gitaren. I så fall bør du kanskje overveie å se på en mindre gitar. Strekk venstre hånd ut og ta en akkord innen de første 3 båndene på gitaren. Hvis du ikke har lært en akkord enda kan du putte tommelfingeren på baksiden av halsen og legge resten av fingrene flatt over strengene. Når du gjør det, skal albuen gjerne ha på en vinkel på omkring 45 grader. Hvis den er vesentlig mer enn det bør du overveie en mindre gitar eller en gitar med en kortere mensur (strengelengde) – Her vil selgeren kunne veilede omkring hvilke alternativer det er.

Når du spiller en akkord (Når du ikke har lært en, så finn på en, eller la selgeren vise deg en), så merk om strengene er voldsomt vanskelige å trykke ned. Hvis de er det bør du spørre selgeren om hvilken tykkelse strengene har og om et strengeskift til noen tynnere strenger eller en justering vil kunne gjøre gitaren lettere å spille på. Dette punktet er utrolig viktig siden det er avgjørende for hvor mye du kan øve deg, slik at du ikke får for vondt i fingrene når du øver deg.

Lyd

Når du har funnet en gitar, så be selgeren om å demonstrere gitarens lyd for deg, få ham til å spille noe som ligner på det du gjerne vil spille og gjerne forskjellige teknikker, sånn som rytme, solo, fingerspill osv. La ham/henne demonstrere forskjellige gitarer – også noen som koster mer enn det du har satt av penger til. Slik får du et bilde av hvordan pris og tone henger sammen. Hvis du er på utkikk etter en akustisk gitar, bør du ta deg tid til å sammenligne gitarer produsert av forskjellige tresorter og særlig gitarer med massivt tre kontra finer. En gitar med massivt tre har generelt en mer fyldig og varm lyd enn en gitar av finer slik at du bør være spesielt oppmerksom på dette. Selgeren vil kunne fortelle deg hvilke gitarer som er
med massivt tre og hvilke gitarer som ikke har det. Elektriske gitarer har en mikrofonvelger som bestemmer hvilken eller hvilke mikrofoner du hører. Vær sikker på at du hører på alle mikrofoninnstillingene.

På dette tidspunktet har du nok et klart bilde av hvilken gitar som tiltrekker deg mest. Hvis ikke, så gå hjem og når du har fått litt ro etter kveldsmaten kan du stille deg selv følgende spørsmål: Hvilken gitar husker jeg best? Hvis det er en modell, som du har en bedre erindring om enn de andre så er det den du bør gå etter. Hvis ikke, bør du gå tilbake til forretningen for å prøve noen av dem du synes best om igjen. Det er selgerens oppgave å gjøre det lettere for deg å velge. Og husk den riktige gitaren, er den gitaren som er lettest å kjøpe, og som gir deg lyst til å spille.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *